السفر باختصار
اوروبا:
الاعمال الموسمية + فلوس (شهر)
فري لانسر + فلوس
كندا:
اعمال بدون خبرة + فلوس (شهر)
سياحة بدون فيزا
امريكا:
اللوتري + فلوس (شهر)
سياحة بدون فيزا
امريكا الجنوبية:
سياحة بفيزا (اثبات عمل+ فلوس)
سياحة بدون فيزا (الدول المتاحة)
دراسة + فلوس
الامارات:
سياحة بدون فيزا + فلوس
-------------------------
كل الدول محتاجة فلوس
لما يكون معاك فلوس هتقدر تسافر
-------------------------
جديد:
غيرت رأيي في امريكا قليلا
الصحة فيها غالية جدا
لا يوجد امان
على عكس باقي الدول
الصحة مجانية او رخيصة
ويوجد امان والسلاح لا يرخص للمواطنين
ولكن اذا فزت في اللوتري يبقى كويس طبعا
3 طرق للسفر
اوروبا / كندا / الارجنتين
اوروبا: الاعمال الموسمية
كندا: اعمال بدون خبرة
الارجنتين:سياحة سهلة ثم تعديل وضع
والثلاث جنسيات قوية: يدخلوك اوروبا بدون فيزا
ودول المهجر الفيز سهلة
اثنين يوتيوبر في الارجنتين
يقولون هاجر لدولة واحد فقط
اما في امريكا الجنوبية واما في اوروبا
وان الهجرة الى امريكا الجنوبية عشان تأخذ جنسية فقط تدخل بها اوروبا حرام عليك،هتضيع سنين من عمرك
لو عايز اوروبا ادخل اوروبا علطول ، وفيه تعديل وضع
لو عايز امريكا الجنوبية عشان مشروع او دراسة او هجرة ماشي
لكن عشان تأخذ الجنسية بس حرام عليك
كلام وائل الصديقي:
في السفر الى امريكا الجنوبية
كان رده بطل عبط
يوتيوبر آخر يقول العكس:
بالنسبة لجزر المارشال او اي دولة فقيرة
انت مش رايح عشان تهاجر ليها او تجمع فلوس
انت رايح 5 سنين تأخذ الجنسية وتمشي
بدلا من دولتك العربية
ويمكن كمان تعمل فلوس اكثر مما تعملها في بلدك العربية
يعني جنسية وفلوس
وانا اضيف ممكن زواج يسرع الجنسية
او دراسة وخبرة عمل
كسر الفيزا في امريكا الشمالية والجنوبية
لا يوجد ترحيل نهائي
بس هتشتغل في الاسود حتى تعدل وضعك
اما بالزواج او اللجوء او الدراسة
ومش محتاج محامي ممكن تعمل كل حاجة بنفسك بالتواصل مع ادارة الهجرة
الفرق بين اوروبا والامريكتين
1-تعديل الوضع:
الامريكتين يوجد تعديل وضع من الداخل
اوروبا يوجد تعديل وضع على حسب الطلب
وتعديل الوضع يكون من الخارج
البرتغال فقط فيها تعديل وضع من الداخل والحصول على الجنسية بسرعة مثل اي مواطن عادي
وانجلترا جنسيتها سهلة مجرد اثبات البقاء 5 سنوات بدون اي عمل ولكن تعديل الوضع فيها يأخذ وقت طويل
2-الترحيل:
الامريكتين لا يوجد ترحيل حتى لو قعدت 100 سنة حتى تعدل وضعك
اوروبا يوجد ترحيل بكل سهولة وتعديل الوضع على حسب الحالات اما داخل البلد او خارج البلد
ماعدا البرتغال حاليا كل حالات تعديل الوضع من داخل البلد
3-اللجوء:
في امريكا الشمالية توجد مساعدات حكومية اساسية مع تصريح العمل
في امريكا الجنوبية توجد مساعدات من الكنائس مع تصريح العمل
في اوروبا توجد مساعدات حكومية ضخمة مع تصريح العمل وممكن عدم العمل
--------------------
نصيحتي:
خليك ماشي قانوني دائما
أعتقد البرتغال ستستمر في تعديل الوضع لسنين
لانها دولة ضعيفة
والمهاجرين يأخذوا منها الجنسية ويتركوها دائما مثل كندا
ولذلك الافضل لك هو تعلم اللغة البرتغالية
لان البرتغال فيها تعديل وضع من الداخل
وجنسيتها بعد 5 سنوات فقط
على عكس اسبانيا تعدل الوضع فيها اصعب وجنسيتها بعد 10 سنوات
وإفرض انت مش عايز تتجوز
يبقى جنسية البرتغال افضل لك
حتى لو حبيت تروح امريكا الجنوبية ثم اوروبا توجد البرازيل وجنسيتها بعد 3 سنوات فقط
والبرازيل علاقتها جيدة مع بريطانيا
وجنسية بريطانيا بعد 5 سنوات فقط بدون اي شروط
المهم تحاول تتعلم اللغة البرتغالية
تدخل اوروبا باي طريقة
تدخل البرتغال وتعدل وضعك
وتأخذ الجنسية بعد 5 سنوات او 3 سنوات لو تزوجت
ثم تدخل سياحة الى اوروبا ثم كندا ثم امريكا
ثم تركز على امريكا فقط وتعدل وضعك قبل كسر الفيزا
لان العمل في الاسود سئ جدا في اي بلد
حاول تمشي قانوني دائما
حاول تتعلم اللغة البرتغالية
حاول تتعلم مهنة او حرفة
حاول تركز على اوروبا من البداية مش امريكا الجنوبية
توجد طريقة ثانية:
تتعلم اللغة الاسبانية
تدخل امريكا الجنوبية وتعدل وضعك وتأخذ الجنسية
وبعدها إما تسافر او اوروبا او كندا او امريكا على حسب الدولة التي اخذت منها الجنسية
البرازيل والارجنتين وبيرو:تدخل اوروبا فقط
المكسيك:تدخل اوروبا وكندا
تشيلي:تدخل اوروبا وكندا وامريكا
الارجنتين: كانت بدون فيزا لامريكا وإحتمال يرجعوها تاني بدون فيزا
--------------------------
بإختصار:
اللغة البرتغالية:
البرتغال = 5 سنوات
البرازيل = 3 سنوات
بريطانيا = 5 سنوات
(5-8 سنوات)
(10 سنوات تقريبا)
اللغة الاسبانية:
الارجنتين = 3 سنوات
المكسيك = 5 سنوات
تشيلي = 5 سنوات
بريطانيا = 5 سنوات
اسبانيا = 10 سنوات اعزب / سنتين لو تزوجت
(5-8 سنوات)
(10 سنوات تقريبا) ايضا
والفرص اعلى لدخول كندا وامريكا على حسب جنسية كل دولة
واللغة الاسبانية منتشرة في القارة كلها وموجودة بكثرة في الولايات المتحدة الامريكية
--------------------------
النصيحة الثانية:
تعلم اللغة الاسبانية
حاول تتعلم مهنة او حرفة
سافر امريكا الجنوبية او المكسيك عن طريق دولة بدون فيزا
وعدل وضعك
لا يوجد ترحيل
تأخذ الجنسية وتسافر اوروبا ثم كندا ثم امريكا
يبقى كله مفتوح عندك
معاك لغة اسبانية تدخل بها امريكا الجنوبية كلها واسبانيا وامريكا
ومعاك باسبور تدخل به اوروبا كلها بدون فيزا
وممكن كندا او امريكا بدون فيزا على حسب جنسية الدولة المكسيك او تشيلي
اعتقد دخول امريكا الجنوبية اسهل من دخول اوروبا كبداية
ومع ذلك حاول تدخل اوروبا بالاعمال الموسمية وتعدل وضعك في البرتغال
بالفلوس التي قبضتها من الاعمال الموسمية
حينها تتعلم اللغة البرتغالية لما تقف على ارض صلبة
لكن طول ما انت في مصر تعلم اللغة الاسبانية
شد حيلك وإبدأ إتعلمها
ملحوظة:
الفيزا السياحية تصبح اقوى كلما زاد الحساب البنكي
وكلما زادت التأشيرات على الباسبور
لان معنى ذلك ان لديك خبرة في السفر والفنادق والطائرات
وليست اول مرةة عشان تكسرها
--------------------------------------------------
جديد:
هل تتعلم اللغة البرتغالية افضل ام اللغة الاسبانية؟
على الرغم ان اللغة الاسبانية يتكلمها اسبانيا و امريكا الجنوبية والوسطى والمكسيك وبعض الولايات الامريكية
إلا إنك لو جيت تحسبها هتلاقي الجنسية هتأخذ 10 سنوات
لو اسبانيا هتأخذ 10 سنين هذا غير سنتين لتعديل الوضع
او 3 سنوات من امريكا الجنوبية ثم 5 سنوات في اوروبا
وتعديل الوضع سيكون مرة واحدة للزواج إما في امريكا الجنوبية او اسبانيا
ولو تزوجت في امريكا الجنوبية لازم تعديل الوضع يكون خبرة في العمل في اسبانيا لتحويل السياحة الى اقامة عمل
على عكس البرتغال:
دولة اوروبية
فيها انواع مختلفة لتعديل الوضع من الداخل
وفيها هجرة D7
والجنسية بعد 5 سنوات فقط بدون زواج
وتعدل وضعك لزواج في امريكا فيما بعد
فاهم قصدي:
يعني تتعلم برتغالي
تعدل وضعك في البرتغال
تأخذ الجنسية بسرعة
تدخل امريكا سياحة وتعدل وضعك لزواج او عمل او استثمار او اي طريقة ثانية
القوانين بتتغير كل سنة في تعديل الوضع
ولا انت ايه رأيك:
لا إتعلم لغة اسبانية
وخذ جنسية امريكا الجنوبية
وادخل اي دولة اوروبية تريدها
مش شرط البرتغال
وإتعلم لغتها وعدل وضعك هناك
بس خلي بالك
لو روحت امريكا الجنوبية مش هيكون معاك ثمن تذكرة السفر لاوروبا
هتأخذ جنسية ومش هيكون معاك فلوس
على عكس البرتغال ممكن تدخر اي مبلغ باليورو
وهينفع بعد كدة
يعني حتى لو البرتغال دولة ضعيفة
ستدخر منها مبلغ هيفيدك في اي شئ
الجنسية اقوى من امريكا الجنوبية تدخلك كندا وامريكا واستراليا ونيوزيلاندا
وعندك اوروبا بالكامل تختار منها الدولة التي تريدها وتعدل وضعك فيها
لكن لو اخذت جنسية من امريكا الجنوبية حتى لو بعد 3 سنوات
مش هيكون معاك فلوس تسافر بها اوروبا
وهتكون متزوج وعليك مسئولية
ولسة هتبدأ تعدل وضعك في اسبانيا
وهي دولة ضعيفة ايضا وجنسيتها طويلة من 5 الى 10 سنوات
اعتقد اتعلم اللغة البرتغالية وادخل البرتغال وعدل وضعك
ولما تحتاج لغة اسبانيا إتعلمها
إبدأ باللغة البرتغالية لدخول البرتغال
وبعد كدة اللغة الاسبانية لو إحتجتها
لا تجعل فيديوهات امريكا الجنوبية تؤثر عليك
إتعلم اللغة البرتغالية وسافر البرتغال
وبعد كدة إتعلم أي لغة تريدها على حسب إحتياجك
وبعدين جنسيات امريكا الجنوبية العرب يريدوها لدخول اوروبا فقط
انا طموحي ليس اوروبا فقط
انا طموحي اوروبا وكندا وامريكا
يعني الافضل لك هو جنسية اولروبية وليست جنسية لاتينية
والبرتغال افضل من اسبانيا وايطاليا
لان جنسيتها بعد 5 سنوات بدون زواج
وتقدر تؤجل الزواج لدولة تستحق
مثل كندا او امريكا
وممكن استراليا او نيوزيلاندا
فأعتقد إن شاء الله البرتغال هي افضل خيار
ولذلك تعلم اللغة البرتغالية
وإدخر
وفيما بعد تعلم مهنة
Comments
Post a Comment