استنتاج جديد للسفر
في كل الحالات ولكل الدول:
لازم تدخر مبلغ كبير للسفر
4000 دولار مثلا
بعد تجميع هذا المبلغ ستبدأ السفر
سواء سياحة من دولة لأخرى حتى تعدل وضعك
او هجرة امريكا ومعك مبلغ كافي للبداية
او العمل في الاعمال الموسمية ومعك مبلغ كافي للسفر والمعيشة اول شهر وبعدها تكمل بالراتب وتعدل وضعك او تنتقل الى بلد آخر وتعدل وضعك
الدول كثيرة جدا للسفر
والطرق كثيرة جدا
المهم تدخر الفلوس
المنتشر هو السياحة او العمل وتعديل الوضع
ولكن الهجرة صعبة حالياً بسبب كورونا
اهم حاجة الفلوس
بعد ذلك المهنة
بعد ذلك اللغة
والعالم مفتوح
ملحوظة هامة:
اي جنسية هتأخذذها هتسهل لك ولأولادك السفر الى معظم دول العالم بدون فيزا
جنسية امريكا الجنوبية تدخلك امريكا الجنوبية و اوروبا الشرقية والغربية بالكامل بدون فيزا
جنسية اوروبا الغربية تدخلك اوروبا و امريكا الشمالية والجنوبية بالكامل بدون فيزا
جنسية اندونيسيا تدخلك اليابان
يعني المهم تأخذ الجنسية والدنيا هتتفتح لك اكثر بسهولة وهتسهل على اولادك السفر وتحسين حياتهم حتى لو دول فقيرة
اكيد احسن من ان تكون في دولة فقيرة وبدون جنسية
ايضاً إذا أردت تعلم لغة ثانية في أوقات فراغك
إتعلم اللغة الاسبانية
لأنها موجودة في كل القارات
موجودة في أوروبا وأمريكا الشمالية وأمريكا الجنوبية
وممكن تنفعك في بعض الشركات او على الانترنت
فيزا السياحة لدولة معينة اذا حصلت عليها
يمكنك تجديدها بدون مشاكل وبدون كسر
ايا كانت الدولة سيمكنك تجديد الفيزا
بعض الدول يمكن تجديد الفيزا السياحية من الداخل وبعض الدول التجديد يكون من الخارج
وكذلك تحويل فيزا السياحة الى فيزا عمل ،بعض الدول تغير الفيزا من الداخل وبعض الدول تغير الفيزا من الخارج
الادخار يجب ان يكون ذهب او دولار
لانك لو إدخرت بالمصري ستدخل في دوامة لن تخرج منها
وبالنسبة للامان حاول تجد حل
حافظ على فلوسك في الذهب حتى لا تعيد ما تفعله كل سنة
وتضيع سنين على الفاضي
نصيحة:
لو مش عارف تسافر او تهاجر فين في البداية
إتعلم لغة اسبانية
وإدخر فلوس
وسافر سياحة بدون فيزا دولتين
وبعدها ادخل امريكا الجنوبية سياحة
وعدل وضعك
ويستحسن تختار الارجنتين لان كل شئ فيها مجاني والجنسية سهلة
وبعد ان تأخذ الجنسية اللاتينية
العالم كله سيكون مفتوح امامك بدون فيزا ماعدا كندا وامريكا
تختار اي دولة تريدها بسهولة
وبعد ان تملئ الباسبور ستستطيع دخول امريكا بسهولة وتخرج منها كل 6 شهور حتى تجد طريقة لتعديل وضعك
ومش محتاج تأخذ جنسية اوروبية عشان تدخل امريكا
فيزا امريكا مدتها 5 سنوات ، فيها 6 شهور منفصلين دخول
والفترات خارج امريكا بعد 6 شهور اختيارية ممكن شهر او اثنين او ثلاثة على حسب رغبتك وتدخل ثاني
ولاية نيويورك فيها تعديل وضع اسهل من باقي الولايات
إنت محتاج بس تتعلم لغة اسبانية وتدخر المال وتهاجر
ومع ذلك قدم في كندا واوروبا يمكن تفوز فيها وتسافر
الطريقة الثانية:
ان تتعلم مهنة حرفية وتأخذ شهادة خبرة فيها
وتقدم على كندا فقط
توجد برامج كثيرة جدا
بإختصار:
لو الامور مشيت تمام
إن شاء الله هتهاجر
إما امريكا
وإما كندا
وإما اوروبا
وإما الارجنتين
وإما المكسيك
https://www.blogger.com/blog/post/edit/3916403820448387538/8700104183470499043
بالنسبة لحلم الهجرة والسفر:
إكتشفت ان الدول تسهل السياحة لمن يدفعون الضرائب في بلادهم وحساب بنكي
يعني لو معاك بطاقة ضريبية لليوتيوب
هتسافر دول بدون فيزا
ثم تنتقل الى امريكا الجنوبية
ثم تنتقل الى الارجنتين وتعدل وضعك
كسر الفيزا مفتوح ولا يوجد ترحيل
ويستحسن تعدل وضعك بالزواج لانه سهل من هناك ولا يتطلب شئ
والحصول على الاقامة والجنسية يكون اسرع
الجنسية الارجنتينية ستدخلك اوروبا بأكملها
وستختار براحتك اي دولة تريدها
وستعمل في الاعمال الموسمية او الاعمال العادية او التدريب المهني وانت داخل البلد وليس من الخارج
ايضا في الارجنتين سيمكنك الدراسة والعلاج مجانا
وممكن الاستثمار لو معاك فلوس
وممكن الفري لانسر وتدفع الضرائب طالما فوائد البنك كبيرة
سيمكنك دخول امريكا الجنوبية والوسطى واوروبا والمكسيك والخليج بدون فيزا
وفيزا كندا وامريكا ستكون سهلة بعد تأشيرات هذه الدول
واللوتري الامريكي ستكون لك فرصتان فرصة لك وفرصة لزوجتك
مطلوب منك 3 اشياء:
تعمل فيديوهات كثير وتجمع مبلغ كبير
تعمل بطاقة ضريبية وشهادات استثمار عشان تعرف تسافر
تتعلم اللغة الاسبانية
تبدأ في رحلة السفر بدون فيزا من دولة الى دولة حتى تصل الى الارجنتين
بس حاول قبلها تدخل البرتغال شنجن ممكن تتقبل
------------------------------
الخلاصة:
سيبك من كل الكلام ده
كل دول الهجرة محتاجة يكون معاك مبلغ كبير جدا للسياحة والهجرة
مع اختلاف اسعار كل دولة
ولذلك بما إن كل الدول نفس الشئ
يبقى سيبك من امريكا الجنوبية
وسيبك من السفر اساسا حاليا
وركز على عمل مبالغ كبيرة من الفري لانسر
واهلك لن يستطيعوا اذيتك ان شاء الله
ولما يكون معك مبلغ كبير هاجر الدول الاوروبية التي فيها فري لانسر وانتقل الى البرتغال وعدل وضعك
ولا تشتغل عند حد
ولا تسافر امريكا الجنوبية وتضيع سنين من عمرك في دولة فقيرة على جنسية في يد القاضي
خليك في اوروبا احسن منها تأخذ جنسية واحدة تدخل اي دولة اوروبية براحتك وتدخل امريكا وكندا وامريكا الجنوبية بدون فيزا
وتدخر باليورو
على العموم المفروض لا تهتم حاليا بالسفر وانت مفلس، بل كن غنيا في بلدك ومنها تسافر الى ما تريده
لو عايز تسافر إما للعمل في اوروبا وكندا واما فري لانسر في اوروبا وإما لوتري امريكا
وموضوع السياحة ده لازم تكون لاوروبا ولازم تكون بتكسب مبالغ كبيرة وليس وقته
او تبدأ تعيش في دول رخيصة مثل اندونيسيا وتركيا وبعدها تكمل وهذا ايضا ليس وقته
Comments
Post a Comment